TOP

Øvelser

Udover formene som de fleste sikkkert kender når der bliver talt om tai Chi er der en mængde af praktiske øvelser som er helt anderledes dynamiske.

Her finder udøveren ud af om der er overensstemmelse/harmoni mellem indre forståelse og kroppens spontane reflekser. Hvis du bliver skubbet svarer du ved at blive hård og stiv? eller giver du afslappet efter for deres kraft?.

Træning

 

Shan Shaou 1

En forudbestemt tomands form hvor eleven kan afprøve 10 forskellige teknikker fra slow sættet som er udviklet af Tung Fu Ling

Det første der undervises i er enkelt hånds push hands. Her udføres en cirkel, håndled mod håndled mens vægten skiftes frem og tilbage. Her kan alle bevægelserne fra slow sættet benyttes frit til at vise ens partner sin balance og partnerens ubalance.

Fx hvis der lænes for meget tilbage skal der skubbes, eller hvis partneren læner for meget frem kan der trækkes.

Tre skridt

Samme øvelse kan udføres med begge hænder også kaldet dobbelt hånds push hands. Samme øvelse kan udføres gående kaldet tre skridt.
Dobbelt hånds øvelsen består af de første fire grund teknikker fra slow sættet: afværg, træk tilbage, albue og skub.
Begge arme er i konstant kontakt.

Skubbeøvelsen viser om ens krop har forstået principperne i ying yang.

 

Shan Shaou 2

Her anvendes bevægelser fra Tung Ying Chiehs form på samme måde som i Shan Shaou 1.
Den er udviklet af Mester Tung Kai Ying.

Lanse Shan Shaou

3 forskellige øvelser som er forholdvis korte.

Den første version er blød kontakt, den anden ved at støde lansen væk, og nummer tre kombinerer de to.

 

 

Fire hjørner

I øvelsen lærer eleven albuestød, skulderskub, afværg og rulle tilbage.
Øvelsen kan trænes spejlvendt for øvede og andre der foretrækker en seriøs udfordring.

Shan Shaou 2